Comenzi Telefonice: 0727748321

Motricitate fină la copii: exerciții pentru dezvoltare

motricitate fina la copii

Te întrebi ce activități ai putea face cu cel mic pentru a dezvolta mișcările fine ale degetelor și mâinilor, astfel încât să poată ține un creion sau să închidă un nasture? Este o întrebare firească, mai ales că motricitatea fină la copii este esențială pentru ca aceștia să se poată hrăni, îmbrăca, spăla, dar și pentru a putea scrie, cânta la un instrument sau, de ce nu, tasta un text pe telefon sau calculator. 

În acest articol, vei descoperi aspectele teoretice despre motricitatea fină, etapele esențiale ale acestei dezvoltări, sfaturi practice și o serie de exerciții pentru dezvoltarea motricității fine a mâinilor, care vor transforma procesul de învățare într-o experiență distractivă și valoroasă pentru amândoi.

Ce este motricitatea fină?  

Motricitatea fină reprezintă dezvoltarea abilităților motorii mici, care implică mișcările precise ale mușchilor mâinilor, degetelor și încheieturilor. Aceasta joacă un rol esențial în activități precum scrisul, desenul, apucarea obiectelor mici sau îmbrăcatul. Procesul începe cu mișcări ample ale brațului și progresează treptat către un control fin și detaliat al vârfurilor degetelor.

De ce este esențială dezvoltarea motricității fine la copii?

Dezvoltarea motricității fine la copii este fundamentală pentru abilitățile academice, precum scrisul, care necesită coordonare, răbdare și control muscular fin. De asemenea, promovează coordonarea mâinii și a creierului, fiind un proces care diferă în ritm de la un copil la altul. 

Prin activități potrivite, facilitate fie prin sarcini simple din gospodărie, fie prin utilizarea unor jucării educative, copiii își dezvoltă treptat această capacitate, pregătindu-se pentru scrierea și manipularea instrumentelor​.

Etapele dezvoltării motricității fine la copii

motricitate fina la copii

Dezvoltarea motricității fine la copii poate fi organizată pe etape de vârstă și corelată cu progresia mișcărilor specifice: mișcări ale brațului întreg, ale mâinii întregi, ale degetelor în stil „pincher” (prinderea cu degetul mare și arătătorul, susținută de celelalte degete) și, în final, cu controlul „pincer” (prinderea precisă realizată exclusiv cu degetul mare și arătătorul).

0-3 luni: Realizează mișcări ale întregului braț

La această vârstă, bebelușii își mișcă brațele liber, încep să-și aducă mâinile la gură și să lovească jucării. Mișcările lor sunt ample și pregătesc musculatura brațului pentru coordonarea fină.

3-6 luni: Mișcă întreaga mână

Încep să apuce obiecte mici folosind întreaga mână și să exploreze jucării cu ambele mâini. Aceasta este etapa în care mișcările devin mai coordonate, iar copilul începe să prindă și să susțină obiectele.

6-9 luni: Face mișcări de tip „pincher” rudimentar

Copilul dezvoltă abilitatea de a apuca obiecte folosind toate degetele împreună (prindere „raking”) și transferă obiecte dintr-o mână în alta. Totodată, începe să ridice obiecte mici și să-și relaxeze mâinile.

9-12 luni: Apare prinderea de tip „pincer”

Începe să folosească prinderea „pincer” (degetul mare și arătătorul) pentru a ridica obiecte mici. Copilul poate pune și scoate obiecte din recipiente, să întoarcă paginile cărților și să manipuleze jucării mici. Coordonarea ochi-mână devine mai precisă.

12-18 luni: Se consolidează mișcările „pincer”

Această etapă implică folosirea ambelor mâini pentru activități, cum ar fi bătutul din palme sau mâncatul cu lingura. Copilul poate apăsa cu degetul arătător, pune și scoate obiecte din recipiente și începe să exploreze gesturi mai complexe.

1.5-2 ani: Se dezvoltă prinderea funcțională

Prinderea devine mai practică, copilul ține creionul cu pumnul, desenează și mâzgălește. De asemenea, construiește turnuri mici din cuburi și manipulează obiecte mai complexe.

2-3 ani: Face mișcări complexe

Coordonarea între degete și mână devine mai precisă, copilul poate ține creionul cu degetele, decupa folosind foarfeca și copia linii și cercuri simple. Activitățile creative devin mai bine controlate.

3-4 ani: Controlează mai bine mișcările

Copilul construiește turnuri mari, modelează plastilină și folosește mâna dominantă pentru activități mai complexe. Degetele devin suficient de independente pentru manipularea obiectelor mici, cum ar fi mărgelele.

4-5 ani: Cresc autonomia și precizia

Copilul taie cu foarfeca pe linii, copiază forme complexe (pătrate, litere mari) și își scrie numele. Stăpânește prinderea corectă a creionului și este pregătit pentru activități academice, cum ar fi scrisul. Motricitatea fină este acum bine dezvoltată.

Activități și exerciții pentru stimularea motricității fine

dezvoltare motricitate fina

Iată câteva activități pentru dezvoltarea motricității fine la copii, prezentate pe categorii de vârstă.

Explorare și joacă senzorială la bebeluși (0-12 luni)

  • Joacă cu mâinile și picioarele

Bebelușii își dezvoltă motricitatea fină prin mișcări spontane, apucarea jucăriilor și folosirea prinderii de tip „pincer” (deget mare și arătător).

  • Joacă în baie

Activități precum stoarcerea bureților, umplerea și golirea paharelor cu apă sau prinderea jucăriilor plutitoare.

  • Timp pe burtică (tummy time)

Îi ajută să-și dezvolte mușchii brațelor, gâtului și mâinilor, pregătindu-i pentru control mai precis.

Activități pentru preșcolari (1-3 ani)

  • Modelare

Modelarea plastilinei, a slime-ului sau a aluatului comestibil dezvoltă coordonarea mâinilor și flexibilitatea degetelor.

  • Exerciții de prindere

Transferul apei dintr-un recipient în altul cu o cană sau folosirea cleștilor pentru a apuca obiecte mici.

  • Construirea și conectarea

Stivuirea cuburilor, conectarea pieselor din seturi de construit și sortarea formelor.

  • Desenat

Desenatul și mâzgălitul cu creioane, carioci sau cretă, începând cu o prindere simplă.

  • Activități senzoriale

Transferul apei dintr-un recipient în altul sau manipularea bureților întăresc mâinile și încurajează controlul.

Exerciții pentru copii de grădiniță (3-5 ani)

  • Decupatul cu foarfeca

Folosirea foarfecelor sigure pentru copii pentru a tăia pe linii simple.

  • Pictura și desenul detaliat

Exerciții de vopsit cu pensule, bureți, bețișoare de urechi sau chiar pipete.

  • Jocuri cu puzzle-uri

Un simple puzzle pentru copii poate contribui semnificativ la dezvoltarea coordonării ochi-mână.

  • Implicare în bucătărie

Măsurarea ingredientelor, turnarea lichidelor sau amestecarea aluatului.

  • Jocuri de manipulare

Învârtirea zarurilor în palmă, sortarea monedelor sau folosirea unor jucării mecanice întăresc controlul fin al mâinilor.

Activități de joc și manipulare pentru școlari mici

  • Sortarea și prinderea

Copiii pot folosi pensete, clești sau degetele pentru a prinde și sorta obiecte mici precum pompoane, mărgele sau butoane.

  • Modelarea literelor

Crearea literelor din plastilină sau aluat le dezvoltă prinderea de tip „tripod”, esențială pentru scris.

  • Construcții complexe

Construcția cu piese mici, precum Lego sau diverse jucării magnetice, susține precizia și planificarea mișcărilor.

  • Activități avansate

Desfacerea nodurilor duble sau utilizarea foarfecelor pentru a decupa linii drepte și ondulate.

Diverse jocuri și activități pentru motricitate fină la copii

  • Lipește hârtie sub masă și lasă copilul să deseneze culcat pe spate, pentru a-și întări mușchii brațului.
  • Oferă-i lacăte simple și chei mici pentru a descoperi cum să le deschidă și să le închidă. Această activitate îi stimulează răbdarea și mișcările fine ale degetelor.
  • Încurajează-l să înșire mărgele pe un fir sau să înșurubeze și deșurubeze șuruburi mici. Astfel va dezvolta controlul pincer și coordonarea ochi-mână.
  • Propune-i să ridice monede cu degetul mare și arătătorul, apoi să le introducă într-o pușculiță. Poți crește dificultatea cerându-i să mute monedele din palmă către degete înainte de a le plasa în fante. Această activitate îi întărește dexteritatea și îi antrenează precizia.
  • Fixează o foaie lungă de hârtie pe podea, trasează o linie sinuoasă cu forme interesante și oferă-i copilului buline adezive pentru a le lipi de-a lungul traseului. Această activitate stimulează coordonarea ochi-mână, întărește prinderea tip pincer și îi menține atenția concentrată.

Sfaturi pentru părinți și educatori

exercitii motrivitate fina

Dezvoltarea motricității fine este un proces unic pentru fiecare copil, iar sprijinul potrivit poate face o mare diferență. Prin răbdare, atenție și adaptarea exercițiilor pentru motricitatea fină, poți contribui la progresul copilului tău, transformând fiecare pas într-o experiență plăcută și lipsită de presiune. 

Adaptează activitățile la nivelul copilului

Fiecare copil are ritmul său de dezvoltare, iar presiunea poate genera frustrare. Dacă cel mic nu este pregătit să scrie, începe cu cele mai simple activități pentru dezvoltarea motricității fine, care îi întăresc mușchii și coordonarea. Desenați împreună, oferă-i jucării mici de manipulat sau încurajează-l să participe la jocuri creative. Toate acestea pregătesc discret și natural terenul pentru abilități mai complexe, fără să simtă presiune.

Observă-l cu răbdare și atenție

Copiii comunică prin gesturi, mișcări și interesele lor. Fii atent la modul în care își folosesc brațele, mâinile și degetele. Aceste mici detalii îți pot arăta exact de ce are nevoie copilul tău pentru a progresa. O privire atentă și empatică te ajută să identifici atât punctele forte, cât și zonele care necesită mai mult sprijin.

Pune-i la dispoziție activități și materiale diverse

Transpune joaca într-o oportunitate de învățare. Creează un mediu care îi oferă copilului șansa să experimenteze: de la desenatul pe hârtie sau pe o tablă verticală, la manipularea mărgelelor, cuburilor sau a plastilinei. Activitățile ar trebui să susțină toate etapele dezvoltării motricității fine – de la mișcările ample ale brațului până la controlul degetelor.

Ajută-l să depășească frustrările

Eșecurile pot descuraja, mai ales atunci când copilul se confruntă cu o activitate pentru dezvoltarea motricității fine care îi pare dificilă. Transformă dificultățile în oportunități de învățare, oferindu-i variante mai accesibile. De exemplu, dacă desenatul îl frustrează, începe cu pictura sau modelarea plastilinei. Sprijină-i fiecare progres, oricât de mic, și construiește-i încrederea în sine cu răbdare și blândețe.

Pe măsură ce ajung la vârsta de 9-10 ani, motricitatea fină la copii atinge un nivel avansat, iar abilitățile lor devin tot mai specializate. În această etapă, ei stăpânesc scrisul fluent de mână (tipar sau cursiv), dezvoltă precizie în activități creative precum pictura, construirea de modele sau cântatul la instrumente muzicale, și utilizează eficient tehnologia, de la tastatură la mouse. De asemenea, își perfecționează abilitățile în sporturi care necesită coordonare, precum aruncatul și prinderea, și în sarcini complexe de îngrijire personală, cum ar fi legarea nodurilor complicate sau împletirea părului.

Joaca este esențială în dezvoltarea acestor abilități de motricitate fină la copii, iar ToyTime este alături de tine cu o selecție de jocuri educative adaptate fiecărei etape de creștere. Creează momente de învățare prin joacă și bucură-te de progresul copilului tău la fiecare pas!

 

Bibliografie

Department for Education. (2022). Help for early years providers : Fine motor skills. Help-For-Early-Years-Providers.education.gov.uk. https://help-for-early-years-providers.education.gov.uk/areas-of-learning/physical-development/fine-motor-skills


NAEYC. (2010). Help Your Child Build Fine Motor Skills | NAEYC. Www.naeyc.org. https://www.naeyc.org/our-work/families/help-your-child-build-fine-motor-skills